Nou pas endavant de la MAT, el projecte al que s'oposen tots els grups polítics de l'Aleixar

02/08/2023

El Boletín Oficial del Estado (BOE) va publicar ahir, 2 d'agost de 2023, l’aprovació per part del ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic de la construcció d’una línia de molt alta tensió (MAT) que ha de transportar energia generada a Terol fins a Begues (Baix Llobregat). Si s’arriba a fer, la línia, amb un recorregut de 182 quilòmetres, travessarà part de l’Aragó i a Catalunya afectarà 40 municipis, entre ells l’Aleixar.

A l’Aleixar, l’oposició al projecte és frontal i la comparteixen tant els grups polítics presents al Consistori actual (Som-hi i Junts) com els que hi havia al Consistori anterior (Junts, Som-hi i ERC). En aquest sentit cal recordar que, tal i com es pot veure a la fotografia, el dia 6 d’octubre de 2021, els representants d’aquests grups polítics van comunicar el rebuig total al projecte del municipi al conseller delegat de Forestalia, Fernando Samper, quan aquest va visitar l’Ajuntament de l’Aleixar per donar-lo a conèixer.

A la comarca del Baix Camp aquest projecte afecta els municipis de Duesaigües, Riudecols, Alforja, l'Aleixar, Almoster, la Selva del Camp i l'Albiol que, juntament amb el Consell Comarcal del Baix Camp, la Diputació de Tarragona i la Generalitat de Catalunya han expressat clarament el seu rebuig al projecte amb, entre altres mesures, la presentació de nombroses al·legacions, a més d'actes diversos i manifestacions, com la que hi va haver a l'Aleixar el mateix 6 d'octubre de 2021. El projecte també té afectació sobre la Terra Alta, la Ribera d’Ebre, el Priorat, l’Alt Camp, el Baix Penedès, l’Alt Penedès i el Baix Llobregat.

A hores d’ara, i després del pas endavant fet pel ministeri per a la Transició Ecològica, tot i que condicionat al vist-i-plau de la Generalitat, la pilota és precisament a la teulada de la Generalitat, que de moment ja ha fet dos informes desfavorables i que és contrària a que la línia de molt alta tensió vagi endavant.

De tota manera, i com que aquest projecte afecta diverses comunitats autònomes, en aquest cas l’Aragó i Catalunya, i per les seves característiques tècniques, el Govern central tindrà l’última paraula, tot i que, de moment, el Govern espanyol assegura que no vol tirar endavant sense tenir un acord amb la Generalitat.

El projecte per a la construcció de plantes fotovoltaiques a l’Aragó i per al transport de l’energia generada a l’Àrea Metropolitana de Barcelona és una iniciativa de Forestalia, una potent empresa aragonesa especialitzada en energies renovables.